Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان سریال «آچمز» درباره دشواری‌های ساخت سریال مفرح در تلویزیون، علت شباهت سریال‌های تلویزیونی به یکدیگر و همچنین سریال «آچمز» که با حضور بازیگران طنز به مسئله کم‌آبی پرداخته است، به گفت‌وگو پرداخت.

مهرداد خوشبخت ـ کارگردان سریال «آچمز» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه سریال «آچمز» قرار است، شنبه (بیستم تیرماه) پس از سریال «گاندو» از شبکه سه روی آنتن برود، درباره محتوای قصه این سریال با بازی هومن برق‌نورد به عنوان شخصیت‌محوری و همچنین سایر بازیگران طنز مطالبی را عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«آچمز» قرار نیست جدی باشد

این کارگردان درباره‌ی دشواری‌های ساخت سریال در تلویزیون و همچنین سریال «آچمز» با بیان اینکه این سریال قرار نیست جدی باشد، در عین حال گفت: سریال «آچمز» یک سریال مفرح است اما به آن معنا کمدی نیست و البته قرار نیست جدی و اشک‌آور هم باشد. به هر حال یکی از کارهایی که ما می‌توانیم در جهت ساخت کارهای مفرح انجام دهیم، انتخاب بازیگرانی است که می‌توانند به درستی از عهده نقش بربیایند.

آقای برق‌نورد و امیرحسین رستمی در این کار به درستی انتخاب شده‌اند؛ آنها به دلیل سابقه‌ای که در طنز داشتند خودشان یک بامزگی با خود آوردند و سعی می‌کنند ایده‌هایی بدهند که در جهت بهتر شدن کار تاثیرگذار است و همچنین باقی بازیگران مثل خانم خویینی ها و سحرخیز و صبرکن و چند جوان خوب فیلم مثل سهند جاهد و هادی عطایی. از طرفی متن این سریال، متن خوبی بود که توسط سعید فرهادی نوشته شد. این سریال یک بامزگی دارد اما در عین حال کمدی محسوب نمی‌شود.

جابه‌جایی دو شخصیت با بازی هومن برق‌نورد

خوشبخت درباره قصه سریال «آچمز» یادآور شد: داستان این سریال به جابه‌جایی دو شخصیت برمی‌گردد که جای همدیگر قرار می‌گیرند و آدم‌هایی که اطرافشان هستند این را تشخیص نمی‌دهند که آنها جابجا شده‌اند. نقش این دو برادر دوقلو را هومن‌برق نورد ایفا می‌کند نقشی که خیلی دشوار است و در اجرا سختی‌هایی داشته است؛ چرا که گریم سنگین است و به نظرم حداقل در میزانسن‌ها کاری کردیم که در این روزها کمتر در سریال‌ها می‌بینیم چرا که اکثراً بازیگران را بیخ دیوار یا روی مبل می‌نشانند تا همه دیالوگ‌هایشان را ادا کنند.

این کارگردان درباره علت شباهت سریال‌های تلویزیونی به یکدیگر اظهار کرد: این اتفاق به چند مسئله برمی‌گردد؛ یکی اینکه خیلی از بازیگران ما در تلویزیون کار نمی‌کنند آن هم به دلیل بدحسابی‌هایی است که در حقشان شده؛ دوم اینکه تلویزیون نمی‌تواند رقابت مالی داشته باشد یعنی دستمزد بازیگران را نمی‌تواند پرداخت کند و هرچند که معتقدم درخواست دستمزد از طرف بعضی بازیگران منطقی نیست اما شاید همان بازیگران در شبکه نمایش خانگی بازی کنند و دو سه برابر دستمزد تلویزیون دریافت کنند. ضمن اینکه آنجا به جهت ممیزی و سانسور هم مشکلات کمتری دارند.

از ۳۶ وضعیت نمایشی در درام، ۳۰ وضعیت در ایران ممنوع است!

خوشبخت با اشاره به ممیزی‌هایی که در تلویزیون وجود دارد، اظهار کرد: تلویزیون ممیزی زیادی دارد و این باعث می شود همه لحظه‌ها یا قصه‌های دراماتیک شامل ممیزی شده و حذف شود؛ بنابراین یک محدوده امن بیرون خط قرمز باقی می‌ماند. از لحاظ آکادمیک سی و شش وضعیت نمایشی در درام وجود دارد که ۳۰ وضعیت آثار نمایشی در ایران ممنوع است و اصلاً وجود ندارد. شش وضعیت دیگر هم نصفه و نیمه اجرا می شود. بنابراین نمی‌شود انتظار عجیب و غریبی از یک اثر داشته باشیم که خیلی متفاوت باشد. در این شش وضعیت محدود نمایشی ناقص تعداد محدودی قصه طراحی می‌شود. در فیلمنامه ما سه جوان هستند که اتفاقاتی برایشان می‌افتد تلویزیون خیلی موافق نیست که شخصیت‌های اصلی و افراد اصلی در قصه زن باشند و مثلاً سه دختر باشند؛ بنابراین سه جوان پسر می‌شوند؛ به عنوان مثال سریال لیسانسه‌ها هم سه پسر جوان دارد فیلم آقای ایکس هم سه پسر جوان دارد یک فیلمنامه دیگری هم خواندم که شخصیت‌های اصلی آن سه پسر جوان هستند. وقتی که شوراها یک سلیقه دارند هر چه از کانال آنها می‌گذرد، به سلیقه آنها بیشتر نزدیک است. در چنین شرایطی فیلمنامه‌نویسان هم مجبورند طبق آن سلیقه‌ها پیش بروند در نتیجه کارها شبیه به هم می‌شوند. خوشبختانه با ورود بعضی مدیران جوان که از جسارت خوبی برخوردارند، مثل همین شبکه سه امیدوارم در آینده بشود قدم‌های بلندتری برداشت. امیدوارم همان‌طور که در روند نگارش و تولید «آچمز» جسارت به خرج دادند و حمایت کردند، از ایده‌های درون سریال در پخشش هم حمایت مستمر و قوی‌ای داشته باشند.

مطرح کردن مساله کم‌آبی توسط شخصیت‌های بامزه

خوشبخت با بیان اینکه به موضوعات روز همچون آب و مسئله کم‌آبی در سریال «آچمز» پرداخته است، اظهار کرد: در این سریال به مسائل مختلفی پرداخته‌ایم که امیدواریم در تلویزیون دچار ممیزی نشویم برای اینکه خیلی از مباحث در آن مطرح شده است. در عین حال حرف بد در این سریال بین کاراکترها و افراد خانواده زده نمی‌شود و به نوعی یک سریال اخلاقی است. خیلی اوقات در فیلم‌های ما حرف‌های زشتی زده می‌شود که این سریال به دور از این موارد است. آدم‌های این سریال اخلاق‌گر اما در عین حال بامزه هستند.

این کارگردان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره علت افت محتوایی سریال‌های تلویزیون اظهار کرد: ما سازندگان و مدیران باید توجه داشته باشیم که همچنان فقط تلویزیون نیست که به تولید محتوا می‌پردازد بلکه الان اینترنت و فضای مجازی هم هستند.

همیشه با تناقض در شعار و عمل مواجهیم

وی با بیان اینکه تلویزیون مدام مصرف‌کننده است، یادآور شد: باید پذیرفت که فضای مجازی به سرعت در حال رشد و رخنه کردن است. راه حل این است که چشم و گوشمان را باز کنیم و ببینیم که رقبای سرسخت دیگری در کنار تلویزیون وجود دارد. من هم جزو تلویزیون هستم. مادامی که ما این واقعیت را نپذیریم عقب می‌مانیم. اینکه مثلاً من انقدر سهل‌انگارانه و ساده سریال بسازم چون فکر می‌کنم تلویزیون مخاطب خود را دارد؛ در حالی‌ که در فضای مجازی امروزه سریال‌های یک دقیقه‌ای تولید می‌شود که خیلی جذاب‌تر از کارهای ماست و به نوعی رقابت می‌کنند. ممکن است بعضی ها در جلسات و سخنرانی‌ها حرفش را بزنند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. به عنوان مثال در طول تولید سریال «آچمز» به ما اعلام شد که تلویزیون تصمیم گرفته فیلم‌های مفرح تولید کند و مردم از این میزان ملودرام‌های غمگین و گریه‌دار خسته شده‌اند. به ویژه در ماه مبارک رمضان فضا باید مفرح‌تر و شادتر باشد. اما در عمل همه سریال‌های ماه مبارک جدی و بعضاً خشن و ناراحت‌کننده بودند. متوجه این تناقض بین شعار و عمل نمی‌شویم.

«آچمز» و همکاری با گروه موسیقی دال

این کارگردان در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با بیان اینکه سریال «آچمز» پس از سریال «گاندو» از ۲۰ تیر ماه به روی آنتن خواهد رفت، درباره‌ی جزئیات قسمت‌های این سریال و همچنین تیتراژ آن توضیح داد: این سریال شامل ۳۲ قسمت است و ما در حال حاضر مشغول انجام مراحل پایانی صداگذاری و میکس آن و همچنین همکاری با گروه خوب و با ذوق تبلیغات شبکه سه هستیم. در ارتباط با تیتراژ نیز صحبت‌هایی شده است و الان آقای هرندی (تهیه‌کننده سریال) درگیر تصویب شعرهای آن هستند و به احتمال زیاد گروه «دال» برای تیتراژ پایانی بخوانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سریال آچمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۰۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی ۱۷۱۵ نفر از شهروندان ۱۵ سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

۴۰.۸ درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲ درصد شبکه آی‌فیلم و ۲۱ درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ ۵۸.۹ درصد شبکه سه، ۵۰.۸ درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳ درصد شبکه یک. ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد ۳۶.۹ درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و ۳۴.۷ درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲ درصد برنامه محفل، ۳۲.۳ درصد برنامه شب خوش، ۳۱.۸ درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷ درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵ درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵ درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳ درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸ درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۱۶ درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ ۵۳.۳ درصد برنامه مردان آهنین و ۵۰.۱ درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، ۴۹.۴ درصد برنامه محفل، ۴۸ درصد برنامه شب خوش، ۴۶ درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹ درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳ درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴ درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷ درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲ درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸ درصد برنامه ایران دوست داشتنی، ۲۳.۱ درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵ درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

۴۵.۴ درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲ درصد سریال هفت سر اژد‌ها و ۲۰.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵ درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵ درصد سریال هفت سر اژد‌ها و ۲۹.۴ درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون
  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»